Moodboard

Flere kunder ønsker Moodboard tilpasset deres hjem, som tydelig viser stil og fargepalett. Hver collage blir utviklet som et første ledd i interiør veiledningen.

Et moodboard er personlig, den viser farger, stil og forslag til møbler. Vi referer med nr henvisning så det skal være enkelt og finne tilbake til forslag. Når vi bygger opp ditt interiør, baseres valgene på arbeidsverktøyet. Moodboarden er igjen basert på samtale, ønsker og eksisterende materialer i boligen. Ved å benytte seg av et moodboard tydeliggjør vi visuelt til hvilken retning vi ønsker å designe ditt interiør. Det er enkelt å visualisere farger og former, og det kommer tydelig frem om stilen vi jakter på er røff eller klassisk.

Trykk på denne teksten, dersom du vil at en Dekorist skal lage et Moodboard til deg.

Rustikk moodboard ulike teksturer utarbeidet av Dekorist

Definere stil, fargevalg og atmosfære

Moodboards benyttes for å definere stiler, fargepaletter og teksturer. Designere og stylister bruker moodboards som utgangspunkt for å utvikle kolleksjoner eller skape visuelle identiteter som er svært vanlig i ulike kreative prosesser.  Moodboards hjelper til med å fange essensen av en stilretning og gir en klar idé om det endelige arbeidet.

Skal du lage din egen moodboard, men ikke har kjennskap til digitale verktøy?  Da vil jeg anbefale deg å fysisk samle prøver fra prosjektet ,tapet, tekstiler, fliser, gulv og fargeprøver. Legg dem sammen på en nøytral bakgrunn, du vil da se lettere om prøvene harmonerer og spiller hverandre godt. Personlig liker jeg ulike teksturer, materialer og toner for å skape liv.

Ønsker du nordiske vibber?  Eller heller stilen din mer mot klassiske linjer. Vi utarbeider stilen som passer deg og ditt hjem.

Et kompass i interiørdesign prosessen

Dekorist benytter moodboard som et kompass i interiørdesign prosessen, for å definere fargevalg, komposisjon og atmosfære. Til din moodboard kan vi plukke ut stil og farger som definerer ditt interiør og dine materialer. Ved å se farger og dekor opp mot hverandre, får vi et større bilde av helheten og det er lettere å visualisere hvordan retning vi peiler oss inn mot.

Ved å fange former, farger og tydelig stemning i en plansje, har du et godt arbeidsverktøy for prosessen videre. Hver gang vi skal ta et estetisk valg, tar vi en titt på plansjen. Sammenlign gjenstanden du vurderer mot fargene, formene og stemningen i Moodboarden. Passer den inn? Jo mer trofast vi er mot moodboarden, jo mer gjennomført får vi det. Skal du være tro mot din personlige stil, vurder hver gjenstand, møbel og farge. Er denne vakker, kul, stilig? Liker jeg å se på denne gjenstanden? Om svaret er ja forteller gjenstanden deg noe om din personlige stil.

 

Kreativt verktøy

Moodboards er et kraftig og allsidig kreativt verktøy som brukes i et bredt spekter av kreative disipliner, inkludert kunst, design, mote og markedsføring. De fungerer som en kilde til inspirasjon og et visuelt verktøy som er med på å definere stemningen, stilen og estetikken til et prosjekt eller en idé. Et moodboard er mer enn bare en samling bilder og tekst; det er en nøkternt komponert collage som formidler en følelse, en fortelling eller en visjon.

Å lage et moodboard er en prosess, moodboarden gjenspeiler hvilken smak og visjon som ønskes og formidles. Prosessen starter vanligvis med å samle inn materialer som representerer ønsket prosjekt eller tema. Dette kan inkludere fotografier, fargeprøver, teksturprøver, tekstbiter eller til og med små objekter. Når materialene er samlet inn, begynner selve monteringen. Et moodboard kan være analogt, hvor du fysisk klipper og limer materialene på et papirark, brett eller ramme. Vi lager ofte digitale moodboards, hvor spesialiserte program slik som Photoshop benyttes. Uansett metode er målet å skape en sammenhengende visuell fortelling.